Најава

Одржан Фумети! — први Балкански фестивал италијанског стрипа

Нови Сад, 26. јун 2022.

У Архиву Војводине одржан  "Фумети! — Балкански фестивал италијанског стрипа" • Први специјализовани фестивал ове врсте ван Италије • Присуствовали су угледни уметници из Италије и Србије, дипломате и истакнути делатници српске културе

 

 Festival Fumeti 1 2022 - Otvaranje Web

ПОТПИС ГРУПНЕ СЛИКЕ: Фумети! — Први Балкански фестивал италијанског стрипа: уметничка, културна и дипломатска елита у Новом Саду. На сцени стоје слева на десно: Микол Вјанело, Ана Лацарини, Небојша Кузмановић, Роберто Чинкоти, Селена Даниловић, Ненад Савин и Зоран Васић. Испред сцене: Сибин Славковић, Срђан Савић, Срђан Стаменковић, Радич Мијатовић, Ђампјеро Казертано, Пасквале Дел Векио, Бранислав Керац, Зоран Николић, Зоран Стефановић, Предраг Ђурић, Младен Ољача и Светозар Анђел.

 

У Новом Саду је у петак 24. јуна, у класичном амбијенту зграде и дворишта Архива Војводине, почео нови регионални фестивал од значаја за популарну културу и културну дипломатију. Реч је о Фумети! — Балканском фестивалу италијанског стрипа (Fumetti! — Festival balcanico del fumetto italiano), можда и првој специјализованој манифестацији те врсте ван Италије.

Организатор је Удружење грађана „Обновљена заједница“ из Новог Сада, пројект менаџери су Ненад Савин и Селена Даниловић, Савин је и селектор изложби, а Даниловићева организатор међународног протокола. Уметник Ђула Шанта је аутор примећене  илустрације за плакате који евоцирају значај италијанске врсте вестерна у стрипу, филму и књижевности.

Покровитељи фестивала су Град Нови Сад преко Управе за културу и Република Италија преко Италијанског института за културу у Београду. Архив Војводине је дао своју развијену просторну, кадровску и техничку инфраструктуру, али је пружио посетиоцима и своје друге културне делатности, изложбе и издања.

Стручни и дипломатски партнери фестивала су Удружење стрипских уметника Србије / Центар за уметност стрипа и „Пројекат Растко — Италија“. Фестивал су подржале издавачке куће Нишки културни центар, Удружење „Бранко Плавшић“, Весели четвртак, Систем Комикс, Голконда, Макондо, Комико, Форма Б и друге...

Чланови стручног савета фестивала су аутори и стручњаци Зоран Туцић, Владимир Тополовачки, Зоран Стефановић и Кристијан Релић.

Први дан

Фестивал је почето тематским блоком „Италијански стрип и његова важност за Балкан“ где су поздравне речи одржали менаџер фестивала Ненад Савин, председник савета фестивала Зоран Туцић (послао говор) и Зоран Стефановић, управник Центра за уметност стрипа, који је нагласио: „Италијански стрип је национална школа која за нас носи ноту величанствености — смешу естетског, духовног и људског у савршеној равнотежи. (...) Фумети! – Балкански фестивал италијанског стрипа долази нам у правом тренутку да споји све раздвојене делиће и да покаже срце праве Италије у српској и балканској култури. (...) Са источне стране Јадрана ми сматрамо да италијанска култура може бити поносна на феномен свог стрипа и може му се духовно обратити у временима сваке кризе, па и глобалне.“

Одржана је затим промоција две дивот монографија италијанске серије „Велики Блек“ 1 и 2 у извођењу новосадских уметника Бранка Плавшића, Маринка Лебовића, Светозара Обрадовића и Петра Алаџића. Говорили су издавачи и уредници издања: Зоран Николић, председник Удружења „Бранко Плавшић“, Ниш, који је изнео преглед са аспекта историје српског и југословенског стрипа, као и Срђан Савић, директор Нишког културног центра, угледни истраживач културе и уметности, који је дао тумачење серије „Велики Блек“, дечјег и  авантуристичког штива, са аспекта теорије уметности, што је премијерна анализа ове врсте, не само у нашој култури.

Свечано отварање фестивала је почело у 19 часова, а програм је водила класични филолог – архивиста Сања Демировић. У име управе фестивала је говорио Ненад Савин који је нагласио: „Поред снажне моралне па и педагошке црте коју италијанска школа стрипа, особито Бонелијева негује, она је омогућила и директну сарадњу српских цртача различитих генерација и италијанских сценариста. Сматрамо да тако плодну и успешну сарадњу, као и сам феномен популарности италијанске школе стрипа у Србији треба представити и појаснити на одговарајући начин.“

У име Републике Италије и италијанске културе говорио је Роберто Чинкоти (Roberto Cincotti), директор Италијанског института за културу у Београду (Istituto Italiano di Cultura, Belgrado) који је истакао посебност ове прилике и оваквог концепта манифестације, дао своје мишљење о важности уметности стрипа у култури, али и значају фестивала за културну дипломатију и рецепцију италијанске културе у Југоисточној Европи, у светлу све бољих културних односа две земље.

У име домаћина, али и српске културе и науке, говорио је директор Архива Небојша Кузмановић, историчар, теоретичар, писац и међународни културни делатник. Он је изразио задовољство сарадњом са овим фестивалом у добу када Архив, осим својом ужом функцијом, доприноси својом инфраструктуром и стручњацима култури Новог Сада и елитним културним програмима.

Отворена је затим међународна групна изложбе на којој учествују ствараоци са обе стране Јадрана, добро познати читаоцима на више континената: Пасквале дел Векјо (Pasquale del Vecchio), Ана Лацарини (Anna Lazzarini) и Ђампјеро Казертано (Giampiero Casertano) из Италије, као и Бранислав Керац, Дарко Перовић и Стеван Субић из Србије. У природном амбијенту дворишта Архива искоришћен је амфитеатар за догађаје, али и изложбени простор на отвореном где је приказан пројекат „Маусарт“ међународно прослављеног новосадског уметника Градимира Смуђе.

Осим свечаних гостију, присутни су као посетиоци били и угледни аутори италијанских и других серија Сибин Славковић, Радич Мијатовић и Младен Ољача, као и истраживачи и издавачи Вук Марковић, Предраг Ђурић, Светозар Анђел и други.

Паралелно се одржава тржница стрипова италијанских и српских стрипова угледних издавача, са попустима за породичну публику. Поштоваоци стрипа и сви љубитељи уметности могли су добити оригиналне цртеже гостујућих уметника.

Други дан

Свог другог дана, у суботу 25. јуна, фестивал Фумети! је на пар сати био угрожен, чак и прекинут: кишна олуја свуда у Србији, а посебно снажна и бујична у Новом Саду, омела је програме на отвореном и спречила Новосађане да дођу.

Стотине изложених књига и скупа електронска опрема су спасене, али је требало времена док посетиоци нису почели да пристижу, али је у касно послеподне програм обновљен. И другог дана посетиоци су могли да виде две аналогне изложбе и једну дигиталну.

Фестивал стрипа је послужио да љубитељи уметности упознају и друге изложбе у Архиву: о Србима на простору Руског царства у 18. и 19. веку; „Rewomen - Европско женско сећање“; о Мексику у српској штампи 19. и 20. века итд.

Изванредно документовано предавање „Италијански стрип у српској и југословенској култури: Албуми“ одржао је београдски истраживач и колекционар Владимир Тополовачки, аутор главне регионалне едиције „Бесконачни итинерер кроз свет стрип албума“. Он је представио историјски развој италијанског стрипа, његове почетке у периодици Србије и Југославије, као и преглед данашњих едиција. У публици је било више истакнутих уредника, издавача и других стручњака, који су закључили да су многе податке први пут чули овом приликом. Водитељ је био З. Стефановић.

Издавачка кућа Форма Б из Београда је, кроз гостовање уредника Илије Мировића, представила своја издања која су у последње време привукла велику пажњу широм региона, нарочито графички романи по ремек-делима српске културе у извођењу Гезе Шетета: „Горски вијенац“ и „Луча микрокозма“ Петра II Петровића Његоша и „Хајдуци“ Бранислава Нушића. Ту су и монографије најпознатијих новосадских серија за децу из 1980-их, пре свега „Лијанко“ Радича Мијатовића и Душана Вукојева, као и „Шрафко“ Вукојева. Уз то, овај издавач већ годинама објављује популарне италијанске серије као што су „Брендон“, „Морган Лост“ и „Дечак са Дивљег Запада“ („Тим и Дасти“), па је публика чула и неке интерне детаље о  издавачком партнерству Италије и Србије. Водитељ је био З. Стефановић.

Од посебног културног и емотивног значаја за све Новосађане била је промоција издања Лунов Магнус стрип бр. 999, „Велики Блек: Кавез“, цртача Маринка Лебовића и сценаристе Светозара Обрадовића. Новосадску Дневникову едицију, култну на просторима бивше Југославије, сада наставља ИК Голконда из Београда, коју су представили Бојан Зрнић и Иван Катанић. Публика је чула много података о младој издавачкој кући, која је за мање од четири године објавила скоро стотинак књига. Осветљена је и неизвесна судбина стрипа "Кавез", који је добио чак три издања: осим италијанског у брошираном повезу, у Србији је 2021. изашла монографија Лебовића и Обрадовића у Нишу, а сада је прича објављена и као броширано издање за српске киоске. Овим се обнавља сећање на значајног европског сценаристу Обрадовића, који је преминуо 2020, али се у жижу ставља и изванредни цртач Лебовић, који је одавно заслужио ова признања и високо вредновање. Водитељ је био З. Стефановић.

Млади ликовни уметник из Новог Сада Зоран Јовичић представио је италијанско издање стрипа „Мојсије — дан у Рају“ по сценарију Маура Канавезеа, који је и синеаста (Mauro Canavese, „Moses — Un altro giorno in Paradiso“, Ferrogallico, 2021). Посетиоци су проведени кроз виртуелну изложбу, али су и добро упознати  са фабулом овог дела, које је већ привукло пажњу у Италији јер се бави најконтроверзнијим социолошким, етичким и (транс)хуманистичким питањима нашег доба. У предговору Карломано Адинолфи пише: „Главни јунак Мојсије види оно о чему сањају велики луткари, фанатици утопије, гласници оног о чему наводно Господ сања. Њихови најскривенији, најинтимнији снови нису ништа друго до архетипске жеље сваког људског бића: љубав, породица, заједница са којом се дели судбина. Односно, управо све оно што су они принели да буде уништено у име њиховог Раја”. У изгледу је и дугометражни филм који ће сигурно изазвати бурне реакције. Може се очекивати  и српско издање стрипа, јер су на фестивалу књигу запазили српски издавачи. Водитељ је био Н. Савин.

Велику пажњу присутних привукла је промоција српског превода издања „Једна прича: Трећи дан“ цртача Стевана Субића и сценариста Марка Нучија и Исака Фридла (Marco Nucci, Isaak Friedl: Le Storie 65 — Il terzo giorno, Sergio Bonelli Editore), чији је издавач у српском преводу Весели четвртак, Београд. Субић је зрењанински уметник, страсно посвећен свом раду и већ међународно примећен, нарочито радом за највеће светске издаваче — француске, италијанске и америчке — на кључним серијама као што су Конан, Тарзан и Адам Вајлд. Овај рад је омаж Лавкрафту и класичном облику страве, а има посебно место у цртачевом опусу и италијанској каријери. У Србији је објављен, ексклузивно, као монографско издање за књижаре. Гост је био и уредник Душан Младеновић, а програм су водили Душан Мајкић и Петар Клаић, двојац емисије „Стриповедач“, познате регионалним љубитељима популарне културе.

Врхунац фестивала је био у суботу увече на заједничкој трибина „Поглед аутора на стрип уметност“, где су учествовали Пасквале дел Векјо, Ана Лацарини, Ђампјеро Казертано, Бранислав Керац, Дарко Перовић и Стеван Субић. Програм су водили Ненад Савин и Зоран Стефановић, а врло нијансирану расправу успешно је преводила Микол Вјанело. Аутори су одговарали на питања која су деловала једноставно, али су припремана са намером да уметници дају исповести на начин на који то нису до сада радили: „Који вам је био најдражи италијански стрип у детињству? Који је данас? Којег бисте италијанског аутора препоручили балканској и светској публици? Да ли је стрип важан колико и друге уметности и може ли да да ремек-дела? У чему је посебност италијaнске школе стрипа?...ׅ“ Овако постављена питања су довела до детаљне и ретко отворене размене мишљења, на велико задовољство публике која је присуствовала посебном културном догађају.

Закључак трибине — од великог значаја за историчаре и теоретичаре уметности — био је да посебност италијанског стрипа лежи у две главне чињенице. Прва је у томе што италијански стрип стимулише стварање слободних ауторских личности, а не епигона. Такође, за разлику од других школа, италијанска тежи елеганцији и у својим најбољим делима гаји равнотежу свих елемената: приповедних, ликовних, забавних, идејних, етичких, културних, еколошких...

Трећи дан

Трећег дана, у недељу 26. јуна, настављено је цртање за посетиоце, као и тржница стрипова италијанских и српских стрипова.

Фестивал је завршен представљањем изложбе Градимира Смуђе „Маусарт у Венецији“ и промоцијом најновијег издања овог светски познатог аутора, иначе Новосађанина који је дуго живео и у Италији: „Винсент и Ван Гог; Три луне“ (Локомотива, Београд 2022).

Посетиоци су нарочито остали импресионирани стрипом по сценарију Тјерија Жора о мишу Маусарту, једном од визуелно најљупкијих радова у историји српског а можда и европског стрипа, овако најављеног: „Не тако давно, Маусарт и читава његова породица живела је у клавиру званичног дворског музичара краља Аустрије. Али недавни догађаји и слава коју је стекао, променили су мишу његов свакодневни живот и сада путује по целој Европи, далеко од сигурних, једноставних клавирских дирки. Концертну турнеју завршава у Италији, у Венецији за време карневала…"

Као пратећи програми фестивала Фумети! сва три дана биле су пројекције екранизованих стрипова Виџеја Васкета и музички програм Диџеј Стрит вајз, што је обојило атмосферу у погодном амбијенту Архива у центру Новог Сада, са лепом природом у дворишту и пространом зградом. Сви догађаји су видео и фотографски професионално снимани, па ће бити доступни и онима који нису били физички присутни.

Резултати прве године фестивала Фумети!

Упркос многим ванредним околностима, али и одређеним организационим проблемима који прате сваки нови подухват, Фумети! је испунио већи део плана и скоро цео најављени програм.

Није одржано предавање „Песме истарског и лигурског ветра: Сергеј Соловјев међу Италијанима 1941–1975.“ Зорана Стефановића. Такође, отказан је преглед најновије издавачке продукције албума италијанских аутора на српском, јер је констатовано да један део битних издавача није благовремено добило позиве за промоцију. За оба догађаја је организатор најавио скоро одржавање.

Може се оценити да је нова регионална манифестација успешно рођена и да је остварив план да буде редовна годишња. Даљи развој ће бити у професионализацији подухвата и, нарочито, у омасовљењу публике.

Својом специјализацијом Фумети! — Балкански фестивал италијанског стрипа је освежио културно-уметничку понуду ширег региона, колико елитну толико и популарну, намењену посетиоцима свих генерација и врста из Новог Сада, Србије и Југоисточне Европе. •

 

 

XXIV Балканска смотра младих стрип аутора

Leskovac 2022 Plakati kolor web

Лесковац 21-27. 6. 2022.

Програм манифестације

21.6.2022.

  • 18ч – Уручење награде „Пријатељ стрипа” у Свечаној сали града Лесковца

22.6.2022.

  • 11ч – Предавање и радионица „Ја сам (графички роман) Акико”, Стефана Тићмија и Лесковачке школе стрипа у Народној библиотеци „Радоје Домановић”

23.6.2022.

  • 12ч – Откривање мурала посвећеног Николи Митровићу Кокану, рад сликара Дарка Николића у Основној школи „Јосиф Костић”

24.6.2022.

  • 16ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Македонски стрип, јуче, данас и сутра: Промоција издаваштва издања Стрип квадрат и Стрип центар Македоније”
  • 17ч – Међународна конференција: Округли сто „Освит женског стрипа на Балкану”
  • 18ч – Промоција издања „До пакла и назад: Запис” и „Нинђа: Рајачки” Драгана Стокића Рајачког
  • 19ч – Међународна конференција стрипа: Мастер клас Дамјана Георгијевског, Игора Волског и Корала Илхана „Од линије до илустрације”
  • 19:30ч – Отварање стрип-берзе у холу Лесковачког културног центра
  • 20ч – Отварање изложбе младих стрип цртача Балкана у галерији Лесковачког културног центра и додела награде за допринос српском стрипу, као и награде „Миодраг Величковић Мивел” за сатиричан стрип
  • 21ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Стрип источне Европе и његово место у светском стрипу”, Павел Пилх, Игор Волски, Николај Пепене и други

25.6.2022.

  • 11ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Хрватски стрип јуче, данас и сутра”, промоција магазина „Префикс” и „Охохо” фанзина
  • 11:30ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Бугарски стрип стрип, јуче, данас и сутра”, промоција Треће националне изложбе бугарског стрипа и пројекта „Аракел”
  • 12ч – Петнаест година Вековника: Промоција другог интеграла „Вековника” и 12. албума серијала „Истина и друге бајке”
  • 13ч – Међународна стрип конференција: Мастерклас „Балканска школа у француском стрипу” Дана Ианоша, Владимира Крстића Лација, Дражена Ковачевића, Виктора Друђнијуа, Дејана Ненадова, Владимира Алексића, Маxа вон Фафнера, Синише Бановића и Тиберија Беке
  • 14ч – Међународна конференција стрипа: Мастерклас Виктора Дрђинијуа, Драгана Мирела и Ремуса Брезеануа „Специфичности графичке нарације”
  • 17ч – Трибина: „CAN FOR BALKANS”, формирање мреже историјског стрипа на Балкану
  • 17:30ч – Међународна конференција стрипа: Предавање
  • 18ч – Међународна стрип конференција: Предавање Бертрана Фонтјена „Нешто се дешава у Белгијском стрипу”
  • 19ч – Отварање изложбе „Нешто се дешава у Белгијском стрипу” у Народној библиотеци „Радоје Домановић”
  • 20ч – Отварање изложбе „Савремени пољски стрип” у галерији Народног музеја и додела меморијалних награда „Никола Митровић Кокан” те спонзорских награда награђеним добитницима
  • 21ч – Међународна стрип конференција: Предавање Павела Пилха „Савремени чешки стрип”

26.6.2022.

  • 12ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Ратни стрип – стрип у служби мира” Павела Пилха
  • 13ч – Међународна конференција стрипа: Предавање „Пољски стрип јуче, данас, сутра” Игора Волског
  • 13:30 – Међународна конференција стрипа: Предавање екипа француског лектората у Јашију „Улога стрипа у образовању”
  • 14ч – Међународна конференција стрипа: Мастер класови: Алексе Гајића, Филипа Андроника и Ивана Берова „Од инспирације до креације – настанак илустрације”
  • 15ч – Међународна конференција стрипа: Видео мост Нигерија-Србија „Вортеx, или буђење стрипа у Африци”
  • 18ч – Додела захвалница учесницима и додела награде „Младе велике наде” за најбољег младог учесника смотре у галерији Лесковачког културног центра

27.6.2022.

  • 17ч – Стручно вођење кроз изложбу и радионица стрипа за 120 детета из дијаспоре у оквиру Кампа РТС-а, Министарства просвете и Спортског савеза Србије „Лесковац 2022”

Најстарији на Балкану, најмасовнији на свету

„Не постоји толико импресивна и глобална стрип манифестација попут Балканске смотре младих стрип аутора. На овом фестивалу има радова из 82 земље, то је готово половина држава које уопште постоје у свету!” Изјавио је зачуђено Британац Пол Гравет, аутор књиге „1001 стрип који морате прочитати пре него што умрете”, и водећи познавалац стрипа на свету када је обавештен да овогодишња Балканска смотра има рекордних 3046 учесника из 82 земље света са шест континената.

Балканска смотра младих стрип аутора ове године пуни 25 година постојања, што је чини најстаријим стрип фестивалом на читавом Балкану, од близу педесет манифестација посвећених стрипу које данас постоје на простору Турске, Грчке, Македоније, Албаније, Бугарске, Румуније, Босне и Херцеговине, Хрватске, Црне Горе и Словеније! Четврт века континуираног раста фестивал обележава тако што по први пут у својој историји траје не три, већ седам дана – од 21. до 27. јуна! Такође, ову прилику нарочитом ће учинити још и стриповско побратимљење између Лесковца и Брашова у Румунији 24. јуна, када ће изложба Балканске смотре и званично бити отворена. Том приликом ће Протокол о сарадњи потписати предавач у Лесковачкој школи стрипа Марко Стојановић и директор Регионалног музеја у Брашову Николај Пепене. Лесковац је јединствен у Источној Европи по томе што се по стрипу побратимио са већ два балканска града, Софијом из Бугарске и Херцег Новим из Црне Горе, па ће Брашов, који је фактички центар стрипа у Румунији, бити трећи град у региону с којим ће бити успостављена ближа сарадња. На крају, ову конкретну смотру чини специјалном и пратећа изложба „Нешто се изгледа дешава у белгијском стрипу” постављена у Народној библиотеци „Радоје Домановић”, коју ће лично отворити Аташе за културу амбасаде Краљевине Белгије Бертранд Фонтејн. У питању је изложба у организацији „Wallonia-Brussels International (WBI)” о младим снагама стрипа у Белгији која се након досадашњег приказивања у Кини, Бразилу и Мароку по први пут излаже у Европи – управо у Лесковцу, на Балканској смотри!

Тридесетак активности којима ће се обележити овај јединствени јубилеј дешаваће се широм Лесковца, у просторијама Лесковачког културног центра, Народног музеја, Народне библиотеке „Радоје Домановић” и Основне школе „Јосиф Костић”, а у организацији школе стрипа „Никола Митровић Кокан”. Посетиоци ће имати прилике да присуствују разноликим трибинама, округлим столовима, отварањима изложби, демонстрацијама цртања, радионицама, предавањима, мастер класовима, доделама награда па чак и једним видео мостом са стрип ауторима из Нигерије у Африци! Ове године, за разлику од ранијих манифестација, постоје три уводне активности које претходне званичном свечаном отварању Смотре у петак 24. јуна. У питању су додела награде Пријатељ стрипа његовој екселенцији амбасадору Краљевине Белгије Коенраду Адаму 21. јуна у свечаној Сали града Лесковца, предавање и радионица „Ја сам (графички роман) Акико” песника Стефана Тићмија и Лесковачке школе стрипа у Народној библиотеци „Радоје Домановић” 22. јуна и откривање мурала Дарка Николића посвећеног Николи Митровићу Кокану (1933-1997) у Основној школи „Јосиф Костић” 23. јуна. Сем три уводне, Смотру ове године карактерише и једна завршна активност. Наиме, 27. јуна ће Лесковачка школа стрипа приредити стручно вођење и стрип радионицу за око 120 учесника Кампа РТС-а, Министарства просвете и Спортског савеза Србије за децу из дијаспоре.

Смотри ће лично присустовати и око 50 гостију, углавном стрип аутора, из Белгије, Финске, Немачке, Пољске, Чешке, Турске, Румуније, Македоније, Бугарске, Босне и Херцеговине, Хрватске и Србије. У оквиру Међународне стрип конференције која се одиграва у саставу Балканске смотре, из Немачке нам стиже Ремус Брезеану, који ради за америчког издавача „Aftershock”, а из Финске Дамјан Георгијевски, који ће одржати мастерклас „Од линије до илустрације”. Један од најперспективнијих пољских стрип аутора Игор Волски одржаће предавање на тему савременог пољског стрипа, а чешки стрип теоретичар Павел Пилх, који је на Универзитету у Брну докторирао темом „Југословенски и пост-југословенски ратни стрип 1918-2018” представиће нам чешки стрип уз додатак предавања „(Анти)ратни стрип – девета уметност у служби мира”. На смотри ће гостовати председник Секције за стрип у удружењу ликовних уметника Бугарске Петар Станимиров као и  један од најугледнијих румунских аутора Виктор Друђинију. Гости смотре биће и прослављени домаћи стрип аутори који са успехом раде за највеће америчке и европске стрип издаваче, међу којима се истичу Владимир Крстић Лаци, Дејан Ненадов, Дражен Ковачевић, Владимир Алексић, Саша Јовановић, Синиша Бановић, Тибериу Бека и бројни други стрип аутори из Србије.

У суботу 25.6. у 19:00 часова Лесковац ће први у Европи имати прилику да види изложбу „Нешто се изгледа дешава у Белгијском стрипу” у Народној библиотеци „Радоје Домановић”, коју ће отворити аташе за културу Белгијске амбасаде Бертран Фонтејн. Он ће пре отварања одржати предавање о новим токовима стрипа у Белгији. У 20 часова у Народном музеју пољски аутор Игор Волски отвориће изложбу „Савремени пољски стрип” која доноси заиста фасцинатну перспективу Пољског стрипа кроз избор од педесетак најзанимљивих аутора у новијој историји пољског стрипа који је начинио један од кључних људи пољског стрипа, Павел Тимофиејук.

Балканска смотра се од самог свог почетка 1998. године профилисала фестивал са педагошким карактером, у чему је свих ових година на жалост у региону остала усамљена. Смотра стога и ове године додељује награде младим ауторима у категоријама цртача, илустратора, сценариста и теоретичара, с циљем да охрабри младе аутора да наставе са бављењем деветом уметношћу. Уз ове награде, Смотра додељује и најстарију награду за допринос српском стрипу у земљи под називом „Никола Митровић Кокан”. Овогодишњи добитници су Никола Масловара из Оџака и Саша Ракезић из Панчева. Уз то, биће додељена и интернационална награда „Миодраг Величковић Мивел“ за сатиричан стрип, коју ове године осваја грчки аутор Вангелис Папавасилиоу Вагос. Награду „Пријатељ стрипа”, која се даје особи која се не бави активно стрипом али исти помаже, уз амбасадора Краљевине Белгије Коенрада Адама за 2022. годину одлуком трочланог жирија из Хрватске, Босне и Херцеговине и Бугарске добија и Николае Пепене, директор Регионалног музеја у Брашову и покретач пројекта CAN FOR BALCANS за стварање мреже историјског стрипа на Балкану.

Град Лесковац је наставио да подржава Смотру, а по трећи пут узастопце то је урадило и Министарство културе и информисања. Организатори Балканске смотре младих стрип аутора су Марко Стојановић, Милош Цветковић, Иван Стојановић Фики и Марко Серафимовић, иначе предавачи и аутори из Лесковачке школе стрипа „Никола Митровић Кокан”, а суорганизатор је Лесковачки културни центар.

Марко Стојановић, један од организатора поводом великог јубилеја каже: „Пуно значе речи Пола Гравета о томе како на пољу стрипа по броју учесника и земаља из којих долазе документовано „нико нема оно што Србин имаде”. О томе сведочи и одлука Белгијске амбасаде да управо у Лесковцу, на Балканској смотри, направи европску премијеру изложбе посвећене будућности белгијског стрипа. Кад се сетим неповерења с којим је дочекана моја идеја да се покрене један фестивал посвећен младим стрип ствараоцима, какав сам и сам тада био, и наших скромних почетака те давне 1998. године, не могу да верујем да смо истрајали у овој мисији већ великих двадесет пет година, нити колико смо далеко стигли у нашој мисији популаризације стрипа. Ко је тада могао да претпостави да ћемо постати најстарији фестивал на читавом Балканском полустрву те да ће наш јубилеј од 25 година постојања својим увеличати нека од највећих имена светског стрипа данас попут Брајана Боланда, Ђанпјера Касертана, Жана Ван Хама, Пасквала Фрисенде, Гжегожа Росинског, Тицијана Склавија, Јакуба Ребелке, Стефана Биље, Питера Снејбјерга, Тонија Сандовала и многих других?” •

 У Лесковцу одржан највећи јавни час цртања стрипа у Југоисточној Европи 

У школском дворишту Основне школе „Јосиф Костић" у Лесковцу 2.јуна одржан је највећи јавни часа цртања стрипа у Југоисточној Европи уогранизацији Лесковачке школе стрипа „Никола Митровић Кокан". На конкурс за најбољи стрип каиш који Лесковачка школастрипа „Никола Митровић Кокан" већ десети пут организује у сарадњи саСиндикатом образовања Србије, Учитељским друтвом Лесковац, Новом нашом речи иОсновном школом „Јосиф Костић" јавио се 1871 ученик из 52 школеу Босни и Херцеговини, Македонији и Србији. Због овако масовног одазива наконкурсу, у чему су предњачила школе из Лесковца, Лесковачка школа стрипа јепосле паузе од две године услед пандемије КОВИДА 19 одлучила да ученицимаосновних школа у Лесковцу омогући да се уз стручно вођење масовно окушају удеветој уметности. Овогодишњи час стрипа организован је у две етапе због немогућностипредавача Школе стрипа да се истовремено одговори великом интересовању основихшкола за јавним часом струпа. Прва етапа одржана је у среду 25. маја, када је усвојим учионицама око 1000 ученика основних школа "Светозар Марковић", "КостаСтаменковић", "Васа Пелагић", "Вожд Карађорђе" и "Вук Караџић" истовремено направилосвоје прве кораке у свету стрипа. Друга етапа одржала се, уз помоћ ГрадаЛесковца, у дворишту Основне школе "Јосиф Костић" када је 450 ученика преподневнесмене ове школе уз помоћ предавача из Лесковачке школе стрипа имало прилику даоткрије неке од професионалних тајни бављења стрипом. Ученике је на почеткучаса, као што је био случај у неколико ранијих наврата, поздравио иГрадоначелник Лесковца, Др Горан Цветановић, и пожелео им срећу у раду. На тајначин оборен је и рекорд из 2019. године, када је на јавном часу стрип каишцртало 1300 ученика из 4 градске школе. Конкурс за стрип каиш и јавни час цртања уводне суактивности Балканске смотре младих стрип аутора, која ове године пуни 25 годинапостојања што је чини најстаријим стрип фестивалом на простору Балкана. ОвогодишњуБалканску смотру, која ће трајати од 24 до 26. јуна, помогли су град Лесковац и Министарство културе и информисања Републике Србије. •

Још чланака...

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.