КРАТКА СТРИПСКА БИОГРАФИЈА СЛОБОДАНА ИВКОВА ЗА КАТАЛОГ ИЗЛОЖБЕ УСУС-а:
Рођен 7. фебруара 1959. у Суботици. Гимназију похађао у Суботици и Сомбору, где је матурирао 1977. Крајем исте године одлази на студије у Београд. Ту и данас живи и ради. Студирао је на Београдском Универзитету (на Економском и Филозофском факултету). Још увек је постдипломац на катедри за историју модерне уметности Филозофског факултета, а на Економском факултету је дипломирао 1985. године. Од јануара 1994. је у статусу слободног уметника. Поред стрипом, професионално се, и као непосредни стваралац, али и као историчар уметности и ликовни критичар, бави графичким дизајном, карикатуром, фотографијом и илустрацијом. Најпознатији стрипови које је цртао су му из серије "Земљани", али је и друге појединачне табле објављивао у разним листовима и часописима. Од 1979. године, па све до престанка деловања средином осамдесетих, био је припадник стрип-групе "Београдски круг 2". Аутор је више тематских изложби, од којих је највећа и најпознатија "60 година домаћег стрипа у Србији" (1995). Од 1986. члан је УЛУПУДС-а, а од 1987. Удружења новинара Србије. Председник Уметничког савета и члан Управног одбора УЛУПУДС-а је био у периоду 2010 - 2012. Тренутно је у Секцији за теорију, критику и историју уметности. Од 1985. до гашења листа "Младост" 1990. био је уредник стрипске рубрике и критичар, од краја 1991. до данас је стални критичар недељника "НИН" за стрип, у периоду 2005-2006. о стрипу је редовно писао у културној рубрици "Политике", а од јануара 2007. до августа 2009. је имао редовну колумну о стрипу у рубрици Култура београдског дневног листа "Блиц". У великој "Светској енциклопедији стрипа" Мориса Хорна (Maurice Horn: "The World Encyclopedia of Comics", Chelsea House Publishers, USA, 1998.) био је аутор одредница о српским стрипарима. Награде за допринос стрипу је примио на салонима у Зајечару (1996) и Лесковцу (2007). Од 2004. има звање Истакнути уметник.
ОПШИРНИЈА СТРИПСКА БИОГРАФИЈА СЛОБОДАНА ИВКОВА
Рођен 1959. у Суботици. Гимназију похађао у Суботици и Сомбору, где је матурирао 1977. Крајем исте године одлази на студије у Београд. Ту и данас живи и ради. Студирао је на Београдском Универзитету (на Економском и Филозофском факултету). Још увек је постдипломац на катедри за историју модерне уметности Филозофског факултета, а на Економском факултету је дипломирао 1985. године. Од јануара 1994. је у статусу слободног уметника.
Професионално се, и као непосредни стваралац, али и као историчар уметности и ликовни критичар, бави графичким дизајном, стрипом, карикатуром, фотографијом и илустрацијом.
Од 1986. члан је УЛУПУДС-а (Удружења ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Србије), а од 1987. члан Удружења новинара Србије. Председник Уметничког савета и члан Управног одбора УЛУПУДС-а је био у периоду 2010 - 2012. Тренутно је у Секцији за теорију, критику и историју уметности, а био је члан и Дизајн секције. Оснивач је и власник 1993. при УЛУПУДС-у регистрованог уметничког атељеа Арт студио "Overdrive".
Од краја 1991. је стални критичар недељника "НИН" за стрип, у периоду 2005-2006. о стрипу је редовно писао у културној рубрици "Политике", а од јануара 2007. до августа 2009. је имао редовну колумну о стрипу на рубрици културе дневног листа "Блиц".
У великој "Светској енциклопедији стрипа" ("The WorldEncyclopediaofComics", ChelseaHousePublishers, USA, 1998.) био је аутор одредница о српским стрипарима.
Испред УЛУПУДС-а је први пут био делегиран за судског вештака у споровима на пољу примењене уметности и ауторског права 1997. године, а на листи сталних вештака Министарства правде Републике Србије за област ауторских права и интелектуалне својине налази се од 2000.
Од 2004. има статус истакнутог уметника.
ПРИЗНАЊА:
- ОКТОБАРСКАНАГРАДАБЕОГРАДАза студентски (дипломски) рад из предмета социологија, Скупштина града Београда, 1985.
- Награда "ПАВЛЕВАСИЋ" за афирмацију критичко теоријске мисли у области примењене уметности и дизајна у Србији (годишњу награду заједно додељују Музеј примењене уметности, Факултет примењених уметности и УЛУПУДС), Београд, 1996.
- Наградазадоприностеоријиипублицистицистрипа, Салон стрипа, Зајечар, 1996.
- ГОДИШЊАНАГРАДАУЛУПУДС-а за стваралашто у 1996. години, Удружење ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Србије, Београд, 1997.
- ГОДИШЊАНАГРАДАУЛУПУДС-а за стваралашто у 1999. години, Удружење ликовних уметника примењених уметности и дизајнера Србије, Београд, 2000.
- ЗвањеИстакнутиуметник,Београд, 2004.
- Меморијалнаплакета "НИКОЛАМИТРОВИЋ" за допринос српском стрипу, Културни центар, Лесковац, 2007.
ДЕТАЉНО
Од 1978. се у Београду професионално, и као непосредни стваралац, али и као историчар уметности и ликовни критичар, бави графичким дизајном, илустрацијом, стрипом, карикатуром и фотографијом.
Објавио неколико стотина цртежа (карикатура, стрипова и илустрација) у "НИН"-у, "Борби", "Јежу", "Дуги", "Политици експрес", "Студенту", "Видицима", "YU-стрип магазину", "Галаксији", "Привредном прегледу", "Темпу", "Денису", "Комунисту", "Југословенској ревији", "Младости", "НОН"-у, "Гласу омладине", "Гласу економиста", "Покрету", "Недељном Дневнику", "Књижевној речи", "Квад-арту"...
Од 1979. године, па све до престанка деловања средином осамдесетих, био је припадник стрип-групе "Београдски круг 2". Био је рецензент неколико туђих књига о стрипу. Између осталих: "Чардак ни на небу ни на земљи" (Рађање и живот београдског стрипа 1934 - 1941) Жике Богдановића 2006. године, "Тајни агент Икс 9" Дешајела Хемета и Алекса Рејмонда ("Политика", 1994.), "Ледени демон" Жака Тардија (издавачи "Арт 9" и "МДМ комерц", Београд, 1997.), "Stripovi koje smo voleli" Жivojina Tamburiћa, Zdravka Zupana i Zorana Stefanoviћa (izdavaч "Omnibus", Beograd, 2011) и књиге stripu "Kiselo i slatko" Dejana Stojiqkoviћа (izdavaч "Mono i Mawana", Beograd, 2011).
Сценарија за већином краће и повремено дуже стрипове радио је Драгану Боснићу, Горану Парлову, Лазару Средановићу (2 комплетне епизоде из серије "Дикан" објављиване у наставцима у часопису "Политикин забавник" током 1993. и 1994.), Милану Јовановићу, Богдану Јовановићу, Браниславу Брани Јовановићу, Дејану Ђуровићу, Ратомиру Петровићу, Бојану М. Ђукићу, Жељку Пахеку, Бојану Рељићу, Војиславу Васиљевићу, Дубравку Матаковићу, Данијелу Савовићу, Алекси Гајићу...
У сарадњи са цртачем Гораном Парловим 1990. у Загребу му је објављен албум стрипова под насловом "2084".
Своје самосталне радове је до краја маја 2004. године (за касније године још нема сређене евиденције) излагао на 93 изложбе у земљи и иностранству (85 заједничких, 8 самосталних), док је као историчар уметности радио на још 34 сродна пројекта, бавећи се на различите начине туђим делима (изложбе, селекције, конкурси, жирији...).
Аутор је велике ретроспективне изложбе "60 година домаћег стрипа у Србији (1935 - 1995)" са око 1.000 изложених стрипова. Од 1995. до 1996. поставка је у различитим обимима излагана у 6 градова у земљи и иностранству, да би своје финале доживела у београдском Музеју примењене уметности као највећа стрипска изложба у Србији одржана у неком галеријском простору. Био је 2000. године селектор селекције стрипова из Србије за највећи светски Салон стрипа који се сваке године одржава у Ангулему (Француска).
Осмислио је још неколико сличних пројеката из других, углавном графичких дисциплина примењене уметности (илустрација, карикатура...).
Своје текстове (есеје, критике, приказе, коментаре...) објављивао је у "Ликовном животу", "НИН"-у, "Пегазу", "Борби", "Пројекту", "YU стрипу", "Синеасту", "Патку", "Младости", "Студенту", "Видицима", "Моменту", "Дуги", "Књижевној речи", "Недељном Дневнику", "Квад-арту", "Блицу"...
У листу "Студент" уређивао стрип у два маха, 1980. и 1983. године, у часопису "Видици" исти посао обављао је од 1982. до 1986, у "Младости" од 1985. до 1990., а у "Књижевној речи" током 1997. и 1998. Уредио 3 посебна броја београдских часописа за културу, иначе неспецијализованих за стрип, и у целини их посветио стрипу: "Видици" бр. 2/1983, "Видици" 1/1985. и "Младост-стрип" бр. 78/1989.
Био председник жирија за конкурс стрипа листа "Младост" 1988. и 1989., члан жирија конкурса за стрип "Видика" и "YU-стрип магазина" 1984, члан жирија за доделу признања на 4. Салону југословенског стрипа у Винковцима 1988, председник жирија за доделу награда на конкурсу "Позоришни стрип" ("Битеф театар") 1997., члан жирија за награде "Дана стрипа у Нишу" 1997. и члан жирија још неколико стрипских конкурса и одбора за признања.
Током 1996. је иницирао тематски конкурс, изложбу и манифестацију "Фестивал xез карикатуре" која се 1996. и 1997. са великим успехом одржавала у београдском "Сава центру" у време традиционалног "SummertimeJazzFestivala", а 2001. био је аутор и члан жирија сличног пројекта под називом "Стрип и филхармонија" (организатор: "Београдска филхармонија").
Члан међународних жирија за награде на 2., 5., 6., 7., 8. и 9. "Земунском међународном салону карикатуре" 1997., 2000 - 2009. године.)
Био је члан уредништава и редакција часописа "Покрет", "Студент", "Видици", "Демократија данас", као и специјализованих теоријских часописа за стрип "Пегаз" и "Цепелин" (1988 - 1990).
Од 1996. до 2000. је био један од четворо уредника најважнијег српског часописа за теорију дизајна и примењених уметности "Квад-арт".
Учествовао са својим рефератима на више округлих столова: у оквиру изложбе "Златно перо Београда" у Уметничком павиљону "Цвијета Зузорић" новембра 1993. године са уводним рефератом на тему "Шта је илустрација?", септембра 1995. у Горњем Милановцу на тему "Теорија и медијска промоција стрипа" (организатор: Издавачко предузеће "Дечје новине"), а јануара 1999. на округлом столу са темом "Митови и легенде у савременим визуелним медијима" у организацији "Културног центра Београда".
На симпозијумима УЛУПУДС-а у манастиру "Прохор Пчињски" учествовао је два пута и то током месеца септембра 1993. и 1994. године. Одржао је два реферата о стрипу: први, "Политика и стрип" 1993. (тема симпозијума: "40 година УЛУПУДС-а") и други, "60 година стрипа у Србији и 15 година стрипа на ЗЛАТНОМ ПЕРУ" 1994. (тема симпозијума: "Златно перо Београда").
У монографији "Европски контексти уметности 20. века у Војводини" аутор је студије/поглавља о стрипу (Музеј савремене уметности, 2008.)
Увео је као спољни сарадник од 1996. стрипске радове, потпуно равноправне осталим делима примењене уметности која су се до тада чувала у фундусу београдског Музеја примењене уметности, а, поред илустрације и карикатуре, 1998. године и на "Октобарски салон", као један од селектора ове најугледније годишње смотре домаће ликовне уметности. Аутор је одредница о међуратним српским стрипарима у "Светској енциклопедији стрипа" Мориса Хорна објављеној 1998. у САД.
За члана одбора галерије "Сингидунум" био је именован током 1996. и 1997. На годишњим скупштинама УЛУПУДС-а је више пута био одређен за неке од функција. На Скупштини 2009. један је од два кандидата секције за Уметнички савет, а 2010. изабран за председника Уметничког савета и члана Управног одбора УЛУПУДСа. Мандат трајао до 2012.
Као ликовни критичар често је прилозима сарађивао и наступао у емисијама културе Радио телевизије Србије (серије "Деведесете", "Метрополис"...), Арт канала, 3. канала, ТВ Политика, редакција културе Радио Београда 2...
У "НИН"-у о стрипу пише од 1988., од краја 1991. со данас је стални критичар, а у истом недељнику повремено публикује и критичке осврте о фотографији, карикатури, филму, научној фантастици и графичком дизајну. Био је, на пољима теорије примењене графике и фотографије, у појединим периодима током деведесетих, редовни сарадник часописа "Ликовни живот" и "Недељни Дневник". У "Политици" о стрипу писао 2006/2007, а у "Блицу" редовну колумну о стрипу у рубрици Култура имао од јануара 2007. до августа 2009. године.
1995. увршћен међу 4.400 изабраних личности које су после тога у неколико издања представљене у лексикону "Ко је ко у Србији". Његова биографија се од 1998. налази у специјализованом лексикону "Ко је ко у нашем хумору, сатири и карикатури" приређивача Милована Вржине, у "Српској породичној енциклопедији" (10. том, "Народна књига" и "Политика", 2007., стр. 110) као и у "Светској енциклопедији стрипа" Мориса Хорна ("The WorldEncyclopediaofComics", ChelseaHousePublishers, USA, 1998., стр. 923-924).