Новости

Зоран Стефановић: У вестерн филму носио би бели шешир: Значај Лазе Средановића за српски стрип у 21. веку

Образложење додељивања Меморијалне плакете „Никола Митровић — Кокан“ за допринос српском стрипу Лази Средановићу, Лесковац 2013.

Увод: тајна успешног племена

Често размишљам о једној успутној опасци колеге Драгана Лазаревића. Наиме, учинило му се, поводом Удружења стрипских уметника Србије, да је ствар здрава када је видео „колико то друштво поштује своје старије“.

Иза овог се крије крупнија ствар. У данашњој српској култури, стрипска сцена јесте посебна, јер је необично дубоко везана за корене. Иако ту нема неке мистификације или конзервативизма, поштовање ветерана у нашем стрипу неретко се граничи са обожавањем.

Зоран Стефановић-Ја, мој неумрли близанац и свет на поставу изврнут: О графичком роману „Жиг петокраке“ Србољуба Никића

О графичком роману „Жиг петокраке“ Србољуба Никића

Поговор за: Никић, Србољуб. Жиг петокраке, Културни центар „Градац“, Рашка, 2013.

* „Неко нас је довео овамо, спаситељ или џелат, Милутине.“

Дебитантски графички роман Србољуба Никића Жиг петокраке представља добродошли и двоструки изазов. Први изазов je од менталне врсте и лежи у необично слојевитом унутрашњем свету самог дела. Други је потреба да се овај стрип исправно смести у оквир српске културе, која се данас грчи и преображава као змај/змија у сопственом огњу.

У ликовној равни, Никић је склон експресивном, на моменте бруталистичком графичком изразу, који није намењен да вам одмах забави пажњу занатском углачаношћу, али који има нешто дубоко истанчано у етеричним и сатиричним обличјима.

У приповедној равни, Никићева дуга форма (роман, без сумње) користи мелодраму, политички трилер и научну фантастику. Али, спољни израз приче није конвенционално жанровски, већ дубоко песнички, намерно надреалан, психоделичан, наизглед сомнабулан... Аутор овако представља своје ликове: „Речи човека са звездом биле су аутоматске, без спознаје значења изреченог“. А ипак, иза лиризма и привидне раздробљености, приповест о узаврелом неопаганизму нашег доба ненадано се завршава у мистичком предачком поретку. Дакле, поредак постоји, колико год га ми лично не освестили.

Још чланака...

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.