Нови Сад је одувек био град девете уметности, где су почели неки од данас светски познатих цртача стрипа. Данашњу Европску престоницу културе зато стављамо раме уз раме са европским токовима стрипа, и то у Дистрикту, некадашњој индустријској зони града и симболу алтернативних културних токова. Ту окупљамо познате творце ове уметности речи и слике и играмо се са другим блиским формама.
„Од Невена До Бетмена: Светски оквири српског стрипа и визуелног приповедања“
Изложбу стрипа „Од Невена до Бетмена: Светски оквири српског стрипа и визуелног приповедања“, која се реализује у оквиру целине Град стрипа, програмског лука Друга? Европа, могли сте да погледате од 21. октобра. у Креативном дистрикту, у објекту број 5 у четири галерије истовремено.
Поставка је отворена још сутра, у уторак, 22. новембра, од 13 до 20 часова.
Изложба, а ускоро и штампана и електронска монографија и Интернет поставка, посвећене су ретроспективи настанка и развоја стрипа са акцентом на српски стрип у европском и светском контексту и тематски покривају историју српског стрипа кроз следеће одељке: Прото-стрипови (праисторија и рана историја), Визуелно приповедање средњег века (секуларно и сакрално), Платинасто доба (1860–1931), Златно доба (1932–1941), Мрачно доба (1941–1951) Сребрно доба (1952–1970), Бронзано доба (1971–1990), Гвоздено доба (1991–2011), Силицијумско доба (данас) и Нови Сад – престоница стрипа.
Изложба у бројкама
Изложба је културолошко-информативе природе и једна је од најобимнијих и најкомплекснијих поставки у историји визуелног приповедања Источне и Средње Европе.
- 706 репродукција табли стрипова од преко 1.000 цртача, сценариста, уредника, калиграфа, колориста и других стваралаца
- 1229 репродукција илустрација, цртежа и сегмената домаћих стрипова
- 114 анимација произашлих из домаћих стрипова (од чега 14 направљених за потребе изложбе)
- 628 генерисаних фајлова у комбинацији са квадратима домаћих стрипова
- око 6.000 посетилаца
Уметнички и продукцијски тим изложбе
Продукција Студија "Furuna Crafts", Нови Сад,
по ликовном концепту Студија за дизајн „Санта2Г“
Уметнички директор, ликовни кустос и главни продуцент:
Ђула Шанта
- Припрема и обрада графичког материјала: Светлана Шанта, Бранко Ђукић, Данијел Бабић, Чила Шанта
- Анимација "Дикана" Лазе Средановића: Катарина Ковјанић, Дарко Вулетић, Марина Стефановић. Модел и риг: Сандра Копчок
- Анимација стрипа „Наш Гаја“ Уроша Предића и Јована Јовановића Змаја: Милета Поштић, Јулијана Павловић, Нина Шкријељ, Ана Радосављевић, Мила Лукић. Clean up: Ана Радосављевић
- Анимација житијне иконе Светог Јована Владимира: Владимир Димовски
- Стрипске ономатопеје: Небојша Мунџић и Чаба Полгар /Polgár Csaba/
- Видео игра: Вукашин Анђелковић и Милош Фат /Fath/
- Интеракције и техничка подршка: Предраг Јолдић
- Техничка поставка изложбе: Горан Деспотовски и Данијел Бабић
- Дежурни кустос: Адријана Ујхази /Újházi Adrienn/
Стручно-научни тим
Пројекат Центра за уметност стрипа и музеја "Здравко Зупан"
Удружења стрипских уметника Србије, Београд,
са партнерима
Иницијатор пројекта и концепта: Ненад Савин
Аутор пројекта и научно-истраживачке методологије, главни кустос: Зоран Стефановић
- Стручни и научни сарадници: Жика Богдановић (1932-2021), Лазо Средановић (1939-2022), Владимир Тополовачки, Ирина Антанасијевић, Момчило Рајин, Растко Ћирић, Зоран Туцић, Раде Товладијац, Бобан Кнежевић, Радован Поповић, Бранко Ђукић, Драгана Купрешанин, Ненад Петровић, Марија Ристић, Филип Станковић, Предраг Иконић, Горан Дујаковић, Симон Вучковић, Слободан Ивков, Небојша Весовић, Лазар Бодрожа, Зоран Николић, Марко Стојановић, Кристијан Релић, Игор Марковић, Горан Лакићевић и други...
- Стручна вођења: Зоран Стефановић и Ненад Савин
О изложби
Изложба „Од Невена до Бетмена“ води вас кроз богату и динамичну историју српског стрипа, од корена визуелног приповедања у српској култури до модерног облика. Ова историја је представљена кроз рад угледних и надарених твораца, кроз теме у распону од хумористично-карикатуралних до прича „већих од живота“.
У прилици сте да упознате 150 година модерног стрипа у Србији и све појаве које су му претходиле или га пратиле.
Представљамо вам визуелну шетњу од епске поезије, народних прича, научне фантастике, страве и ужаса, суперјунака, мелодраме, биографских романа, историјских догађаја, комедије, све до апстрактног, филозофског и експерименталног стрипа.
Сазнаћете (ако већ нисте знали):
- Да је наша потреба да се изражавамо помоћу визуелног приповедања постала део главног тока наше културе и традиције још у средњем веку, а временом јој се додаје све више текста и појављују се претече стрипа које су прерастале у познату форму, како у свету, тако и код нас.
- Да смо у стрипу, несумњиво увек били део динамичног света у свакој епохи.
- Како је чика Јова Змај постао један од пионира стрипског издаваштва и како је привукао велике мајсторе сликарства да цртају стрипове за његов часопис „Невен“.
- Како су раме уз раме кроз приче у сликама измешани Лав Толстој, Хенрик Сјенкјевич, Марк Твен, Александар Пушкин, Бранислав Нушић, Чарлс Дикенс, Аугуст Шеноа, Лаза Лазаревић, Алексеј Толстој, Вилијам Шекспир, Јарослав Хашек, Александар Дима, Жил Верн, Михаил Шолохов…
- Како су Французи у 1970–им сазнали да неки од најважнијих стрипова њиховог детињства 1930–их и 1940–их долазе из Србије / Краљевине Југославије, а не из Сједињених Америчких Држава.
- Да је пут од бајки до суперјунака прилично кратак.
- Да је „Принцеза Ру“ у своје време добила титулу најнадреалистичнијег стрипа икада.
- Шта се дешава после огреботине задобијене од мачке подвргнуте научном експерименту, како се активира фиртућка из Осаке, али и ко је и шта је Скрапулонска бебица…
- Колики је утицај стрипа на филм и ликовну културу.
- Да су могућности стрипа неограничене у односу на најскупље филмске продукције и да је једина граница имагинација стрипских аутора.
- Зашто смо се уз стрипове увек добро забављали, смејали, плашили, маштали, бринули, стицали нова знања…
Погледајте галерију фотографија
http://www.usus.org.rs/21-najava/742-od-nevena-do-betmena-foto-galerija
Извињење
Један мањи проценат радова на плафонским платнима није имао истакнуто ауторство, што је накнадно исправљено. Организатори се извињавају колегама за ову ненамерну грешку.