Центар за уметност стрипа (програм 3. - 4. maj)

СРЕДА 3. МАЈ 2017.

17:00- 17:45: ДАН ТАЛИЧНОГ ТОМА... И БРАЋЕ ДАЛТОН! — 70 ГОДИНА КАУБОЈА БРЖЕГ ОД СВОЈЕ СЕНКЕ

Трибина поводом прославе 70 година „Таличног Тома“ и изласка десетог албума у едицији за киоске „Веселог четвртка“, са најавом нове библиотеке. Учествују уредник Душан Младеновић и модератор Зоран Стефановић — уз госта изненађења. Посетиоци на поклон добијају трећи број часописа Бзззз! са тематом о нашем омиљеном каубоју.

talicni tom 10 - covek koji je ubio talicnog toma vv


ТАЛИЧНИ ТОМ МЕЂУ СРБИМА  У НОВОМ ОБЛИКУ

Београдска издавачка кућа „Весели четвртак“ објавила је 2010-2016. десет високотиражних стрип-албума серијала Талични Том и тиме вратила каубоја бржег од своје сенке на киоске у Србији након деценијског одсуства. Ову едицију, у којој су комбиноване класичне и модерне епизоде, увеличао је превод легендарног Ђорђа Димитријевића, човека чији је превод заслужан за успех малтене свих култних француских стрипова објављених на југословенском тржишту у другој половини XX века: Астерикс, Гаша, Умпах-пах, Валеријан, Блубери...

У десетом тому је недавно код нас објављена епизода „Човек који је убио Таличног Тома“ Матјеа Бонома, непуних пола године након премијере у Француској. Поводом седамдесете године од објављивања првог стрипа о Таличном, овом младом аутору указана је част и дате су му одрешене руке да направи његову верзију усамљеног каубоја. Резултат је упечатљиво уметничко дело лишено карикатуралног стила и хумористичке ноте, канонска прича о томе зашто је Том цигарету заменио сламком, али пре свега најбољи стрип из 2016. године по избору публике међународног фестивала стрипа у Ангулему.

Овим десетим бројем киоск издање албума Талични Том се закључује. Издавач за крај 2017. најављује покретање интегралне едиције Библиотека „Талични Том“ кроз коју ће објављивати све епизоде серијала, почев од оних најранијих које је Морис сам и цртао и писао, а које до сада нису биле објављене на српском језику.



БОГАТА ИСТОРИЈА ОМИЉЕНОГ ЛИКА

Мршави праведник са црвеном марамом и вечитом цигаретом у устима, чије је лице наводно „позајмљено“ од холивудског глумца Гарија Купера, појавио се 1946. године. Аутор овог хумористичног вестерн стрипа је белгијски цртач Морис де Бевер, коме ће се десетак година касније, 1957, као сценариста, придружити Рене Гошини, најпознатији по раду на Астериксу и Обеликсу.

Талични Том (у изворнику Lucky Luke) један је од најпопуларнијих стрипова у Европи,  обучен је у препознатљиво каубојско одело са црвеном марамом и шеширом. У потезању пиштоља је бржи од своје сенке. Највећи непријатељи су му браћа Далтон: Џо, Џек, Вилијам и Аверел (сваки виши и глупљи од претходног) као и мама Далтон. Ту је и Каламити Џејн, неотесана каубојка која пије, псује, подригује и обара мушкарцима руке. Верни пратиоци и пријатељи кроз Томове бројне авантуре на Дивљем западу су коњ Џоли Џампер, а понекад и најглупљи пас на свету Рантанплан, који је код разних домаћих издавача различито превођен, најчешће као Лајавко и Шапоња, а у преводу цртаних филмова као Бувара.

Од свог првог објављивања, Талични Том, који се вечито обрачунава са браћом Далтон, продат је у више од 300 милиона албума широм света.

Талични Том се у Србији објављује више од пола века, а премијеру је имао почетком 1960-их у београдском листу Кекец, када је именима ликова кумовао писац Душко Радовић, тада члан редакције, сценариста стрипова и преводилац са француског. Серијал се од тада објављује и прештампава код највећих издавача („Форум“, „Дечје новине“, „Политика“...) у часописима и албумима.

Данас је српски издавач „Таличног Тома“ београдска едиција „Весели четвртак“. Епизодом „Јунак Млакоња“, која се појавила на киосцима 4. новембра 2010. године у преводу Ђорђа Димитријевића, започето је најновије издање овог серијала код нас, укључујући премијерне епизоде које раде Морисови наследници.

Таличном Тому је, поводом овог јубилеја, приређен посебан омаж на овогодишњем Међународном фестивалу стрипа у Ангулему, у Француској. •

 ______________________________________________________________

18:00- 18:45 „ПЕГАЗ“ И ЖИКА БОГДАНОВИЋ ПОНОВО МЕЂУ НАМА

Промоција обновљеног „Пегаза“ — ревије за историју и теорију стрипа и визуелних медија који се изражавају графичким путем, као и представљање ауторског доприноса Жике Богдановића стрипској теорији.

Учествују члан редакције Пегаза и теоретичар и историчар уметности Слободан Ивков и модератор Зоран Стефановић.

pegaz najava

О ЖИКИ БОГДАНОВИЋУ

Жика Богдановић је рођен 1932. у Београду. Публициста је, историчар уметности, филолог и новинар. Током своје вишедеценијске каријере бавио се филмом (као критичар Борбе, добитник је награде за филмску критику Београд филм 1962., такође је био директор Југословенске кинотеке), телевизијом (критичар НИН-а), политиком (репортер ТАНЈУГ-а), џезом (уредник и водитељ серијала „Свет џеза“ на Радио Београду), уредништвом (уредник културе НИН-а, директор издавачког завода Југославија, главни уредник месечника Либерал, оснивач и главни уредник задужбине „Атенеум“, оснивач и уредник многих књижевних едиција као што су „Кентаур“, „Плава птица“, „Зенит“, „Поларис“...) и наравно стрипом.

Покретач је једног од најзначајнијих европских часописа о теорији и историји стрипа Пегаз из 1974. године. За свој рад на пољу стрип теорије је награђен  1983. наградом „Андрија Мауровић“, али и 1992. наградом „Максим“ за животно дело на подручју теорије и историје стрипа. Аутор је великог броја стручних књига, као и романа, приповетки, збирки поезије, путописа, есеја, монографија и студија из поменутих области. Од готово двадесет наслова из различитих области треба нагласити оне из области теорије стрипа као што су: Чудесни свет Ђорђа Лобачева из 1975. године, Алекс Рејмонд или последњи пут када смо били млади из 1975. године, Уметност и језик стрипа из 1993. године, Чардак ни на небу ни на земљи: настанак и живот београдског стрипа 1934-1941. из 2007. године.  Био је члан међународног жирија Prix de la Presse за награду за најбоље публицистичко дело године у Европи. Бавио се превођењем, а на том пољу је запажен са преводима: Џ. Р. Р. Толкина, Исака Асимова, Карла Густава Јунга, Станислава Лема, Артура Кларка и многих других.

ПОСЛЕ 20 ГОДИНА НОВИ БРОЈ „ПЕГАЗА“

Приликом распада Југославије, последњи број српског часописа „Пегаз“ (број 11, март 1991), магазина који је са поднасловом „ревија за историју и теорију стрипа и визуелних медија који се изражавају графичким путем“ покренут још 1974, у већем тиражу је био умножен и на продајним местима доступан пре тачно четврт века! Онда је дошло до грађанског рата и распада заједничке државе СФР Југославије.

И поред у сваком погледу неповољних околности, оснивач и уредник Жика Богдановић најавио је и већ 1992. покушао да настави рад на новом броју. Уз много напора, успео је 1997. године да садржај тог (дво)броја дефинитивно уобличи, па чак и умножи у веома, веома ограниченом тиражу, тек толико да има за обавезне примерке у Народној библиотеци, за неколико највећих посвећеника стрипа и срећника, као и за себе, али до недавно — све је остало на томе.

У међувремену, уредник је писао прозу, поезију, есеје, сачињавао монографије о илустрацији, па и антологије дела из многих других стварачких дисциплина. Углавном их је у свом аранжману објављивао као књиге; поред осталог било их је и веома важних о стрипу.

Пегазу се вратио недавно. Прво је 2015. умножио поменути двоброј 12-13, који има близу 300 страница, а онда 2016. коначно на 224 странице објавио и потпуно нови двоброј 14-15.

И најважније — на крају је већ најављен комплетан садржај и насловна страна наредног броја 16, који ће такође изаћи веома брзо.

Највеће занимљивости, а и новине: Пегаз 14-15 је први пут штампан у боји и тврдо је укоричен!

САДРЖАЈ БРОЈА 12-13 (1997/2015)

  • Жика Богдановић: БРАНКО ВИДИЋ ИЛИ ВЕШТИНА СЕРИЈАЛНОГ ПРИПОВЕДАЊА
  • Бранко Видић — Константин Кузњецов: Стрип ТРИ ЖИВОТА
  • Ј. Л. Лохер: ЕШЕРОВЕ ФУГЕ ИЛИ ЧУДЕСНИ СВЕТ ВИЗУЕЛНИХ МЕТАМОРФОЗА
  • Мориц Корнелис Ешер: С ОНЕ СТРАНЕ НЕБА ИЛИ У ТРАГАЊУ ЗА БЕСКОНАЧНИМ
  • Морис Хорн: ПОСЛЕ ЧЕТВРТ ВЕКА ИЛИ ЈЕДАН ПОГЛЕД У 'ПОДЗЕМЉЕ'
  • Франсис Лакасен: ОГЛЕДАЛО СВЕТА ИЛИ УПОРЕДНА СТУДИЈА О АРХЕТИПОВИМА
  • Жика Богдановић: ДУГЕ СЕНКЕ КРАТКОГ ПАМЋЕЊА ИЛИ ЖИВОТ У ВЕЧНОЈ САДАШЊОСТИ
  • Слободан Ивков: ПОВРАТАК ИЗВОРИМА ИЛИ КАКО СМО ПОВЕЗАЛИ ДИКАНА И ХАЗАРЕ
  • Жан-Клод Гласер: 'ТЕТКИН ШАМПИОН' ИЛИ ЈЕДНА АМЕРИЧКА РОМАНСА
  • Ал Кеп — Рејберн ван Берен: Стрип ТЕТКИН ШАМПИОН
  • Слободан Ивков: БИОГРАФИЈЕ И СТРИП ИЛИ ВЕЛИКАНИ У 'ПОЧЕТНИЦАМА'


САДРЖАЈ БРОЈА 14-15 (2016)

  • Слободан Ивков: СТРИП ИЛИ ИЗА ЛЕЂА ПОЛИТИКЕ
  • Роберто Ђаманко: ПИСМО ПРИЈАТЕЉУ ИЛИ ИДЕОЛОГИЈА И СТРИП
  • Лесли Монтгомери: НОЋНЕ СТРАВЕ ИЛИ ФИЗИОЛОГИЈА НА ДЕЛУ
  • Винзор Мек Кеј: Стрип СНОВИ ЈЕДНОГ СИРОЖДЕРЦА
  • Пјер Фресно-Деријел: SUMMA HISTORICA ARTIS ИЛИ ФЕНОМЕНОЛОГИЈА ЈЕДНЕ УМЕТНОСТИ
  • Пјер Купри: ЗАМРЗНУТИ ПОКРЕТ ИЛИ РАПСОДИЈА У ЦРНОМ И БЕЛОМ
  • Кевин Моргенстерн: ГРАНВИЛ ИЛИ ЕВОЛУЦИОНИЗАМ, КРЕАЦИОНИЗАМ И ИЛУЗИОНИЗАМ
  • Ерик Кимбол: ЏЕФ ЏОНС ИЛИ ИДИЛ У ШУМИ ТАЈАНСТВЕНОЈ КАО ВРЕМЕ
  • Џеф Џонс: Стрип ИДИЛ
  • Каро Крего: ПИТ МОНДРИЈАН ИЛИ СНЕЖАНА И ЏЕЗ
  • Жика Богдановић: АНТИНОМИЈЕ И АЛЕГОРИЈЕ ЂОРЂА ЛОБАЧЕВА И АНДРИЈЕ МАУРОВИЋА
  • Андрија Мауровић: Стрип БАШ-ЧЕЛИК
  • Морис Хорн: ОД ЗАБОРАВЉЕНИХ ДО СЛАВНИХ ИЛИ КРАТКА ИСТОРИЈА СТРИПА


______________________________________________________________ ______________________________________________________________ ______________________________________________________________

ЧЕТВРТАК 4. МАЈ 2017.

17:00- 17:45: ЗАБАВНИК ПРЕ ЗАБАВНИКА

Дружење Забавниковаца и ексклузивно представљање броја „Политикиног Забавника“ од 5. маја — са живим рубрикама, специјалним гостима и уз наградну игру дељења примерака. „Политикин Забавник“ је прва линија забаве и последња одбрана уљуђености и културе!

Politikin Zabavnik

______________________________________________________________

18:00- 18:45 ЕДИЦИЈА ИЛУСТРОВАНИХ БРОШУРА „СРПСКИ НАУЧНИЦИ У СЛИЦИ РЕЧИ“

Илустроване биографије наших највећих научника у брошурама-сликовницама за децу (и одрасле!) заједнички објављују издавачка кућа „Макондо“, Центар за промоцију науке и Удружење „Српски легат“.

У овом програму аутори и уредници представљају прва четири тома едиције у којима су обрађени животи великана као што су Михајло Пупин, Јован Цвијић, Никола Тесла и Михаило Петровић Алас.

Брошуре-сликовнице је написао научник Никола Веселиновић, са  много занимљивих детаља који су већини читалаца до сада били непознати. Едицију илуструју познати цртачи стрипова али и други угледни ликовни уметници. У првом колу то су Алекса Гајић, Давид Вартабедијан и Драгутин Вукелић.

Илустрована едиција за децу и одрасле „Српски научници у слици и речи“, у много чему се слаже са „Макондовом“ едицијом „Вечни класици“ и њеном првом библиотеком „Лига изузетних џентлмена“. Едиција у свом првом колу обрађује велике српске научнике, али је план да се у будућим колима једне шире едиције обраде и животи великих српских уметника и других културних радника. •

jovan-cvijic korice-800px
______________________________________________________________

О ЦЕНТРУ ЗА УМЕТНОСТ СТРИПА; БЕОГРАД: Центар за уметност стрипа је програмска целина, прва своје врсте у Југоисточној Европи. Центар у Дому омладине Београда и кроз гостовања организује делатности од културног и друштвеног значаја, а које су везане за ликовно приповедање и визуелну комуникацију. Публици се нуде предавања, трибине, промоције, курсеви и радионице, стручно-научни скупови, фестивали и конвенције, истраживање, издаваштво, стручне процене и друго. Ово је заједнички подухват Удружења „Свет стрипа“ из Крагујевца, Дома омладине Београда и Удружења стрипских уметника Србије (УСУС), са бројним партнерима у земљи и иностранству — уметничким, културним, образовним и научним установама. •

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.