I Београдски фестивал стрипа ТРАС!

Позивамо Вас на свечано отварање 1. Београдског фестивала стрипа - ТРАС!

TRAS izdvojena1200x444px

У години, када један од наочитијих:) ликова 9. уметности, тзв. Детектив немогућег - Марти Мистерија /Martin Mystere/, обележава 35 година од изласка првог стрип издања, у Београд, на прво издање фестивала ТРАС! долази управо аутор стрипа о М.М, сценариста Алфредо Кастели /Alfredo Castelli/.

ТРАС! ће уз присуство гостију из Италије, а поред Кастелија, то су и цртачи Мауро Лауренти и Валтер Вентури (обојица позната по раду на Загору), бити отворен изложбом великих стрип табли "Бескрајна пустоловина", у петак, 12. маја, у 19 часова, у Мултумедијалној сали, Центра за културу Влада Дивљан, где ће се цео фестивал и одвијати.

У три фестивалска дана, програм је организован тако да је петак /12.5/ резервисан за коктел отварања и изложбу, док ће цела субота /13.5/ бити посвећена берзи стрипова на отвореном, испред ЦК Влада Дивљан /12-20ч/, те цртању, разговорима и дужењу са италијанским ауторима, као и вечерњим филмским пројекцијама. Недеља /14.5/ је намењена дечијем маскенбалу /12-14ч/, те домаћим и регионалним ауторима /Штеф Бартолић, М. Милутиновић Брада, Јован Укропина, Синиша Радовић/, а фестивал ће увече бити затворен аукцијом изложених стрип табли /20ч/.

Сви програмски садржаји су бесплатни и отворени за све заинтересоване. За додатне информације, као и за интервју с неким од аутора, слободно нас контактирајте

Фб страна фестивала ТРАС!
web.facebook.com/Tras.festival.stripa/
Фб евент страна фестивала
web.facebook.com/events/428502367506993/

Програм Београдског фестивала стрипа ТРАС!

TRAS LineUP web

Петак 12. мај

  • 19:00 Свечано отварање фестивала и изложбе „Бескрајна пустоловина“

Субота 13. мај

  • 12:00 – 14:00 "Аутори за публику": Посвете и цртање за посетиоце (Алфредо Кастели, Мауро Лауренти, Валтер Вентури, Јован Укропина, Мирољуб Милутиновић Брада, Синиша Радовић, Штеф Бартолић)
  • 12:00 – 20:00 Берза стрипа
  • 16:00 – 17:00 Трибина са гостујућим ауторима – Мауро Лауренти и Валтер Вентури (Sergio Bonelli Editore: Загор)
  • 17:00 – 19:00 Трибина са гостујућим ауторем – Алфредо Кастели (Sergio Bonelli Editore: Марти Мистерија)
  • 19:30 Марти Мистерија под рефлекторима – пројекција краткометражних филмова аутора Марка Бацковића

Недеља 14. мај

  • 12:00 – 14:00 Дечји маскенбал – косплеј, награде за најбоље костиме
  • 14:30 – 15:00 Документарни филм о Фреду (Frédéric Othon Théodore Aristidès: Filimon, Мали циркус)
  • 15:00 – 16:45 "Аутори за публику": Посвете и цртање за посетиоце (Валтер Вентури, Јован Укропина, Мирољуб Милутиновић Брада, Синиша Радовић, Штеф Бартолић)
  • 17:00 – 18:00 Трибина са гостујућим ауторима – Јован Укропина (Là ou vivent les morts, France avait continuē la guerre), Мирољуб Милутиновић Брада (L'Expert, La Druzina), Синиша Радовић (La fille du Yukon, Adam Wild), Штеф Бартолић (Dick Long, Црни Попај)
  • 18:00 – 20:00 Свечано затварање фестивала и аукција

ГОСТИ ТРАС ФЕСТИВАЛА:

Алфредо Кастели (р. 1947, Милано), сценариста, есејиста и творац Мартија Мистерије, у свет стрипа је ушао са 18 година  као аутор серијала Scheletrino, који је служио као додатни стрип у Дијаболику. Следеће године, са непуних двадесет, покренуо је први италијански фанзин магазин "Comics Club 104". Потом 1969. године покреће и "Хоррор" магазин, где осим стрипова сакупља есеје и критичке текстове. Кастели је својим иновативним сценаријима, који осцилирају на танким границама авантуре, фантастике и хорора, сарађивао са бројним издавачима, од Mondadorija do Corriere dei Ragazzi, где је био и уредник, да би на послетку током седамдесетих отпочео сарадњу издавачком кућом Бонели. Радом на Загору остаће упамћен по франкештајновској хорор авантури Молок, повратцима Супермајка и вампира барона Ракошија, као и другим причама испуњеним мистиком. У сличном маниру се карактерише и његов рад на Мистер Ноу, где комбиније натприродне елементе са класичном јужноамеричком авантуром педесетих. Крајем седамдесетих осмишљава Алана Квотермејна, који му служи као идејни предложак за Мартија Мистерију, кога 1980. креира са  Алесандринијем. Од 1982. године до данас, серијал Марти Мистерија непрекинуто излази у оквиру издавачке куће Бонели, а на просторима бивше Југославије има култни статус. Авантура и мистерија изнад свега, у форми археологије, завера на светском нивоу и скривене историје, обогаћени Кастелијевим ерудитским образовањем, од Мартија Мистерије су створили дуговечан серијал за све генерације, са драгоценим едукативним потенцијалом.

tras 001

Мауро Лауренти (р. 1957, Рим) је, након студија на Академији лепих уметности, ступио у свет стрипа сарадњом са Ренцом Барбиеријем. Сарадњу са Бонелијем остварује 1993. године, причом Крадљивац сенки на серијалу Загор, по сценарију Маура Бозелија. Током деведесетих је нацртао неке од најзапаженијих епизода Загора из тог периода, све по сценарију Маура Бозелија, са којим наставља сарадњу редовним ангажманом на серијалу Дампир. На Загору се посебно истиче причама Вуду освета и Повратак Ната Мурда (обе су објављене у едицији "Загор: Одабране приче" Веселог четвртка).  Не оставља Загора, и поред већих пауза током рада на Дампиру, те реализује неке од сценарија Диега Кајелија и Морена Буратинија. Аутор је свих насловних илустрација за колекционарска издања "Библиотеке Загор" Веселог четвртка, које црта специјално за ту прилику. Својим динамичним и експлозивним стилом се истиче у издавачкој кући Бонели, а посебну пажњу у стрипу привлачи женским ликовима којима доминира заводљивост.  


Валтер Вентури (р. 1969, Рим) ступио је на сцену путем изразито антисуперхеројског мини серијала Капетан Италија, чијих је 12 бројева сам објавио. Потом је остварио сарадњу са Робертом Рекионијем на серијалима Lost Kidz, John Doe i Detective Dante. Сарадња са Титом Фарацијем на серијалу Бред Берон обележава почетак његове сарадње са издавачком кућом Бонели. Реализовао је једну епизоду и један специјал Демијана, прву причу едиције "Колор Загор" по сценарију Јакопа Рауха (Весели четвртак "Обојени програм" 2), колорну кросовер причу са Загором и Драгонером (Весели четвртак "Обојени програм" 8), као и једну од прича у последњем "Колор Тексу" по сценарију Луке Барбиерија и прву причу у "Текс магазину" по сценарију Антониа Замберлетија. Нацртао је и "Загор Специјал" 27: Кристофер мора умрети. Као комплетан аутор се опробао на графичком роману Велики Белцони који је у Србији објавио Phoenix Press. Аутор је насловне илустрације на најновијем албуму Ortodox Celtsa, Many Mouths Shut!, из 2017. године, на којој доминира део лица који асоцира на Загора. Вентури се са лакоћом стилски уклапа у широк спектар жанрова, и показао се као један од цртачких фаворита код великог броја фанова.


Јован Укропина (р. 1980, Београд) се још у младости определио за стрип и илустрацију. Добитник је више награда из ових области. Радови су му објављивани у "Стрип пресингу" и "Тинк Танку", и аутор је неколико кратких стрипова серијала Вековници. Дебитовао је на међународној сцени 2011. године албумом Là ou vivent les morts по сценарију Жан-Пјера Пекоа. Од 2015. сарађује са издавачком кућом Солеил, за коју је нацртао два албума укронијског серијала 1940 – Et si la France avait continuē la guerre, и коаутор је десетог албума Wunderwaffen. Аутор је насловне илустрације за најновији албум Les Filles de Soleil. Укропина са једнаком лакоћом ствара табле реалистичног и детаљног стила, као и пародичне илустрације испуњене динамиком. Стилови, теме и технике за њега нису ограничавајућ фактор, и користи их да оствари свој пун потенцијал свестраног аутора.


Мирољуб Милутиновић Брада (р. 1962, Лозница) је прве радове објавио у магазину "Трон" 1993. године. Сарађује са Креативним центром као илустратор, а од 2003. године је присутан као стрип-аутор у Француској. Сарађује са Delcourtom, за који је радио два албума серијала Lignes de Front, i Glénatom. Четвороделни авантуристичко-конспиративни L'Expert који је цртао по сценарију Франка Жироа за Glénat, чија се радња одвија од средњег века до модерних времена, као и La Druzina по сценарију Жака Мазоа, који се одвија у историјском контексту Првог светског рата у Чехословачкој, пружили су Бради могућност да покаже умеће у обиљу хронолошких наратива. Брадине табле стрипа одишу лакоћом и флуидношћу радње, уз изузетну графичку прецизност која читаоца смешта у средиште догађаја.

tras 002

Штеф Бартолић (р. 1967, Загреб) је аниматор, илустратор и стрип-аутор присутан на сцени од 1986. године. Након студија на Школи за примјењену умјетност, Штеф је на пољу анимације сарађивао на дугометражним филмовима Чаробњаков шешир, Шегрт Хлапић и Мали летећи медведићи, као и на већем броју краткометражних анимираних филмова. Почео је да се бави стрипом од 1986. године, и објављивао је радове у "Полету", "Плавом Забавнику", "Вечерњем листу"... За "Модру ласту" је 14 година цртао стрип Глухе ласте, које је потом реиздала загребачка Фибра у (засад) два албума. По сценарију Дарка Мацана је десет година цртао за хрватски "Playboy" Dicka Longa, којег реиздаје Стрип-агент у интегралним албумима (тренутно су објављена три). Са Мацаном је сарађивао и на стрипу Комарац: Проп'о план, а 2008. објављује албум Црни Попај. Бартолићеви актери комуницирају са читаоцима јединственом мимиком и гестом, жустро и експлозивно, осликано невероватним талентом једног од највећих талената са нашег подручја.


Синиша Радовић (р. 1966, Загреб) је на дипломирао на Ликовној академији у Москви. Стрипом се бави у Србији од деведесетих. Са Миланом Коњевићем је сарађивао на серијалима Генерација Тесла, Борци сумрака и Ромеро. Аутор је Смешне стране српске стварности по сценарију Михајла Меденице за "Пресс", и један је од покретача и уредника "Багера". Са Бориславом Станојевићем као сценаристом је аутор првог албума иновативног стрип-серијала Капетан Нитрат. За француски Дупуис је од 2005. до 2007. цртао три албума серијала La fille du Yukon по причи Филипа Тирола, а за Солеил је 2012. цртао први албум Van Helsing contre Jack l'Éventreur по сценарију Жака Ламонтања. У септембру 2016. године, у Италији је објављена 24. епизода серијала "Adam Wild" Ђанфранка Манфредија, L'alba del novecento, коју је цртао Радовић. Његови радови обилују реалистичним стилом, детаљношћу и маестралним баратањем амбијенталности. У сугестивним окружењима, актери Синише Радовића се утапају у радњу режисерском прецизношћу и оживљавају у маниру филмске радње.

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.