Дом омладине Београда и Удружење стрипских уметника Србије представљају

  • Циклус округлих столова о забрањеним темама српског и југословенског стрипа.
  • Трибинска сала ДОБ, уторак, 14. јун 2016, 19:00 часова

05-StripПонесени ослобођењем од фашизма у мају 1945, преостали аутори стрипа и издавачи у Србији одмах су спремали нове подухвате. Али је слобода стигла у чизмама, под капом-титовком — и подразумевала је идеолошку револуцију. У децембру 1945. Окружни суд Београда забрањује излажења едиције „Три угурсуза за време окупације" младог дебитанта Милорада Добрића са сарадницима, као и стрипованих романа „Поштарева кћи" Александра Пушкина и „Васкрсење" Лава Толстоја. Образложење: „стрип књиге штетно делују на нашу омладину".

Угледни књижевник и комунистички идеолог Јован Поповић на Божић 1946. у листу Централног комитета КПЈ "Борба" објављује текст који је објаснио зашто онаквог предратног стрипа у Новој Југославији надаље више неће бити. Уследиле су године забрана, да би тек последице Титовог раскида са Совјетским Савезом 1948. и тајног приступања Југославије НАТО пакту 1952. дале прилику да се идеолошке препреке скину и да стрип буде обновљен. Али овог пута од стране једне нове генерације — већином омладинаца.

Трибина је посвећена успомени на Милорада Добрића (1924—1991) поводом 70 година од изласка "Три угурсуза" и новог репринта у издању новосадског "Комика".

Учествују: Слободан Ивков, историчар уметности, уредник и уметник из Београда; Вук Марковић, преводилац, историчар стрипа и уредник, ИК "Комико", Нови Сад; Зоран Стефановић, модератор и уредник циклуса.

О циклусу: Стрип се најчешће третира као друштвено безазлен, али су ова уметност и њени ствараоци у Србији често били део важних историјских догађаја — понекад и у самом средишту. Неки уметници су и судбински платили због свог друштвеног деловања или просто склопа околности у којем су се нашли. Ово су приче о политичким ангажманима стрипара, цензурама, идеолошким сукобима, опредељивањима у Другом светском и грађанским ратовима, учешћу у пропаганди, о смртним казнама, робијама и изгнанствима, као и о другим, некада забрањеним темама и непријатним тајнама српског и југословенског стрипа. На округлим столовима говоре историчари, учесници догађаја, сведоци и чланови породица.

www.domomladine.org
www.usus.org.rs

Дом омладине Београда и Удружење стрипских уметника Србије представљају Циклус округлих столова о забрањеним темама српског и југословенског стрипа.

Трибинска сала ДОБ, уторак, 8. новембар 2016, 19:00 часова

08-Strip

Југословенски партизански стрип је настао 1942. на слободним крајишким територијама, непотписаном причом о спасавању деце из усташког логора у Јаски. Самоникли жанр преживео је послератне идеолошке забране од стране сопствене, комунистичке партије, и захваљујући подршци читалаца постао довољно виталан да деценијама изазива пажњу не само домаће публике, већ и међународне, од Холандије до Индонезије. Стрипови о партизанима су укинути са распадом Југославије 1990-их, а историјска дистанца дозвољава објективније гледање. Испоставило се да су државни органи и идеолози СФРЈ често били противници стрипова о партизанима, али и да је једна од главних серија овог жанра била више пропаганда Велике Британије и САС-а, него СФР Југославије и партизана. Трибина је посвећена утемељивачима жанра партизанског стрипа: писцу Бранку Ћопићу и цртачу Иви Кушанићу. •

Учествују: Васа Павковић, писац, и Борисав Челиковић, историчар. Трибину води: Зоран Стефановић

О циклусу: Стрип се најчешће третира као друштвено безазлен, али су ова уметност и њени ствараоци у Србији често били део важних историјских догађаја — понекад и у самом средишту. Неки уметници су и судбински платили због свог друштвеног деловања или просто склопа околности у којем су се нашли. Ово су приче о политичким ангажманима стрипара, цензурама, идеолошким сукобима, опредељивањима у Другом светском и грађанским ратовима, учешћу у пропаганди, о смртним казнама, робијама и изгнанствима, као и о другим, некада забрањеним темама и непријатним тајнама српског и југословенског стрипа. На округлим столовима говоре историчари, учесници догађаја, сведоци и чланови породица.

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.