„Црне бесмислице“ се вратиле у Србију

У недељу 28. октобра на Београдском сајму књига, у 14 часова на штанду ИК „Макондо“ биће промовисан албум „Црне бесмислице“, издање од значаја за европску девету уметност. • Омиљени црнохуморни стрипови из Југославије 1980-их сабрани су у књигу прво у Француској, а сада и у Србији. • Представљено четири деценије рада Божидара Милојковића БАМ-а и тридесет година сарадње са Драганом Лазаревићем и Лазаром Одановићем. • Издање се може посматрати као посвета Андреу Франкену и другим мајсторима франко-белгијског стрипа. •

Crne besmislice o

Београдске издавачке кућа „Форма Б“ и „Макондо“ заједнички су — са два различита омота — објавиле албум стрипова Црне бесмислице као први у новој библиотеци „Карике и облаци, едиција карикатуралног стрипа“, коју уређује Зоран Стефановић, управник програмске јединице Центар за уметност стрипа при Удружењу стрипских уметника Србије.

Аутори албума Божидар Милојковић БАМ, Драган Лазаревић (Де Лазаре) и Лазар Одановић ће потписивати књигу и цртати за своје посетиоце на Београдском сајму књига у недељу 28. октобра, од 14 до 16 часова, на штанду ИК „Макондо“ (Хала 1, штанд 1436). Ту ће посетиоце чекати још нека изненађења – као тек објављени капитални први том сабраних дела једног од очева европског стрипа Ђорђа Лобачева Плава пустоловка и друге приче (1931-1939. година).

Након веома успешног фестивала хумористичко-карикатуралног и породичног стрипа „Гашин сабор“ у Дечјем културном центру Београда у априлу ове године, Удружење стрипских уметника у сарадњи са издавачима жели да засмеје читаоце најбољим српским и југословенским хуморним стриповима у едицији „Карике и облаци“ чији су аутори такође и Брана Николић, Лазо Средановић, Душан Вукојев, Радич Мијатовић, Зоран Ковачевић и многи други међународно познати мајстори.

Милојковић, хумориста–бомба

Темељ албума Црне бесмислице је четвородеценијски опус Божидара Милојковића БАМ-а (р. 1952) српског стрипара, карикатуристе, сценаристе и издавача, творца антологијских црнохуморних стрипова. Милојковић прве карикатуре објављује 1975. у београдском Јежу, а затим и у другим југословенским стрип ревијама, новинама и часописима: Експрес политика, Цртани хумор, Студио, Чворак, Попај, Секси хумор, Хумор на квадрат, Екс алманах, YU стрип, Политикин Забавник, Контејнер, Финеса и другим. Један је од оснивача стрип магазина Контејнер, те издавач и аутор стрип ревије Финеса.

Са сценаристом који је обележио југословенски хумор осамдесетих, Лазаром Одановићем (р. 1957), БАМ је креирао стрип „Пацери“. Из Милојковићевог пера настали су и стрипови „Шашавци“, „Шериф“, „Супер пацер“ и колор гегови цртаног хумора. Радио је и насловнице за часописе и књиге. Био је у раздобљу 1993-1995. кандидат за настављање „Гаше Шепртље“ и „Црних мисли“ једног од најважнијих европских аутора Андреа Франкена.

Милојковићев опус је високо вреднован у критици и историографији српског и југословенског стрипа, увршћен је у најбоље југословенске радове 20. века, а посвећена му је и илустрована монографија Драгана Лазаревића Блогографија: БАМова стрип авантура (2015). Милојковић и Лазаревић раде и пројекат „ФилмСТРИП“, у којем се светска и српска филмска ремек-дела адаптирају у стрипове: Маратонци трче почасни круг, Бен-Хур, Тачно у подне, Клеопатра, Дванаест жигосаних и Спартак.

Сам Драган Лазаревић (р. 1964) је угледни српски стрипар, илустратор, карикатуриста, сценариста, уредник и издавач, познат на међународној сцени под уметничким именом Драган де Лазаре. Лазаревић је један од зачетника тренда рада стрипара из Србије у Француској („Авантуре Ива Рокатанског“, са Одановићем 1989), а са Митиком и легендарним Валтеријем аутор је франкофоног хит серијала „Рубина“. Један је обновитеља Удружења стрипских уметника Србије 2010. и његов потпредседник од 2015. године. Управо је објављен и албум Сат („Пчелица“, Чачак) где је био сценариста, а цртач је био Вујадин Радовановић, а колориста Раде Товладијац. Албум је рађен по истинитој судбини ауторовог прадеде Радомира у Првом светском рату и изазвао је велику пажњу на овогодишњем Београдском сајму књига.

Као БАМ-ов деценијски поштовалац и сарадник, управо је Лазаревић најзаслужнији за овакав облик албума Црне бесмислице. Он каже: „Појава БАМа крајем 1970-их била је бомба хумористичко-карикатуралне виртуозности на небу српске (тада још југословенске) девете уметности. Свежина идеје, виртуозност линије, сајџијска минуциозност, техничка прецизност, посвећеност детаљу, експресивност карактера, динамика достојна цртаног филма, само су немушти покушаји описа ширине и монументалности његовог, од самих почетака, пројављеног талента.“

Васкрсавање изгубљених оригинала

Захваљујући Лазаревићевом једногодишњем раду, изгубљени оригинали БАМ-ових стрипова су у дуготрајном процесу рестаурације и реконструкције обновљени, али и допуњени новим таблама и тако се појавио црнохуморни албум тројице аутора Црне бесмислице, који јесте ауторски рад али представља и својеврсну српску посвету Андреу Франкену и другим мајсторима франко-белгијског стрипа.

Подсетимо да је француска верзија албума била објављена у години када се обележавало 40 година откако је Бојан М. Ђукић регистровао 1976. уметничку групу „Београдски круг 2“, у оквиру које су ови стрипови настајали. Зато је ово издање и од историјског значаја, једна лепа ретроспектива која показује да стрип из Србије и целе Југославије има европски квалитет и да је са разлогом најуспешније извозно поље у савременој уметности Србије.

Реч критике

  • О Божидару Милојковићу БАМ-у: „Појавивши се карикатуром у Јежу 1975, а стрипом са два каиша у Екс алманаху 1979. (бр. 199. и 202), Милојковић је одмах показао куда је намерио у својој мисији забаве са благом дозом бизарности. Од дебитантског – идеолошки двосмисленог, тада опасног – каиша „Црвени цвет“, па надаље, Бам је стилски понекад био близак Франкену, али опет у многим нијансама свој, освежавајући разбарушеношћу свог света сваки магазински простор у којем се појављивао.“ — Зоран Стефановић (у Тамбурић, Живојин, Здравко Зупан и Зоран Стефановић. Стрипови које смо волели: Избор стрипова и стваралаца са простора бивше Југославије у XX веку, „Омнибус“, Београд, 2011, стр. 151)
  • О Лазару Одановићу: „Шира јавност је за београдског сценаристу Лазара Одановића (1957) сазнала већ крајем седамдесетих, када се појавио његов бизарни комични серијал „Нићифор“ којег је цртао, баш као и каснији серијал „ТВ мрежа ДДТ“, Зоран Ковачевић. Примећени су били и Одановићеви „Пацери“ са Божидаром Милојковићем, а „Том и Џери“ са Ковачевићем и Здравком Зупаном био је омиљено штиво најмлађих широм Југославије. У много наврата је Одановић заслужио репутацију једног од истакнутијих сценариста осамдесетих, са изворном духовитошћу и добрим занатом. Посебно место у опусу овог писца има сарадња са нешто млађим Драганом Лазаревићем (1964), која је оставила трага у нашем тадашњем стрипском хумору.“ — Зоран Стефановић (предговор за албум: Лазаревић Драган, Лазар Одановић и Жан-Клод Смит / „Митик“. Авантуре у Граду светлости: Гиле Гулић & Ив Рокатански, „Розенкранц“, Маглић, 2012.)
  • О Драгану Лазаревићу: „Своју намеру из тинејџерских дана — да савлада највише стандарде једног високо формализованог манира, француског карикатуралног стрипа — Лазаревић је директно испунио у свом великом [иностраном] дебију, по сценарију искусног Одановића. И заиста, „Ив Рокатански“ је у цртачком смислу био уџбенички одраз професионалне и темељне психе, што је касније вишеструко потврђено и Лазаревићевом сарадњом са Валтеријем на „Рубини“. И ту стижемо до карактеролошког објашњења чињенице да само неки таленти успевају да створе иоле озбиљније дело у индустрији стрипске забаве, једној од тежих уметничких дисциплина.“ — Зоран Стефановић (у Стрипови које смо волели: Избор стрипова и стваралаца са простора бивше Југославије у XX веку, 2011, стр. 119.)

Линкови

 

tacin 5 shop

Биографије и фотографије аутора (осим ако другачије није назначено) су под лиценцом Creative Commons: Ауторство-Делити под истим условима Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 Internationalcreativecommons.org
• За слике уметничких дела је дозвољено академско коришћење и поштена употреба.

Biographies and photos of the authors (unless otherwise noted) are licensed under Creative Commons: Attribution-Share Alike Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
• Artworks images are allowed for academic and fair use.